برگزاری کارگاه راهکارهای پرورش خلاقیت در میان دانش آموزان
به همت بنیاد نخبگان استان و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان کارگاه راهکارهای پرورش خلاقیت در میان دانش آموزان برگزار شد.
در این دوره که به مدت دو ساعت و با حضور جمعی از دانش آموزان برتر مدارس نمونه استان برگزار شد، آقای مهندس رضا باغدار، کارشناس مسئول گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه بجنورد، به معرفی منابع مختلف پرورش ایده و خلاقیت پرداخت. مهمترین موارد ذکر شده در دوره به شرح زیر است:
وی در ابتدا به تبیین روشهای پرورش خلاقیت با توجه به تحقیقات انجام شده پرداخت. تجربه به عنوان سوخت محرک ایدهیابی مطرح شد. تجربه به دو دسته کلی تجربههای دسته اول و تجربههای دسته دوم نظیر مطالعه، تماشای فیلم تقسیم بندی میشود. تجربه های دسته اول که شامل تجربیاتی است که فرد خود به آنها دست یافته است به دلیل ماندگاری بیشتر در ذهن افراد عامل مهمتری نسبت به تجربه دسته دوم است. لذا تشویق خود و دیگران به تجربه کردن کارهای مختلف یکی از منابع عظیم ایده یابی خواهد بود.
انواع بازیها و سرگرمیهایی که امکان تصور، تجسم و ارائه روشهای جدید را برای بازیکنان فراهم میآورند به عنوان دومین روش پرورش خلاقیت مطرح گردید. کارهای دستی و هنری از جمله ساخت کاردستی، اریگامی، هنرهای دست نظیر منبت کاری و مینیاتور نیز در زمره همین دسته از فعالیتها قرار میگیرند. بازی با کودکان به عنوان یک روش عالی برای پرورش خلاقیت بزرگسالان مورد توجه قرار گرفت. زیرا بازی با آنان نیازمند ورود فرد بزرگسال به دنیای کودکان است و این جز با تصور، تجسم و یافتن راههای مناسب برای برقراری ارتباط میسر نیست.
مطالعه کتابهای داستان اسرارآمیز، داستان کوتاه، بیوگرافی افراد و هر آنچه در آن ایدههایی مطرح شده است به عنوان یکی از منابع پرورش خلاقیت مطرح شد. به ویژه توجه به یادداشت برداری نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفت.
نویسندگی به عنوان ابزاری توانمند در پرورش خلاقیت مطرح گردید. این کار را میتوان با داستانسرایی در مورد تصاویر انتخاب شده از مجلات و روزنامهها و نیز استفاده از استعاره و تشبیه برای افراد، اشیا و صفات تمرین نمود. استفاده از سوالاتی نظیر چه، چرا، چگونه، چه زمانی، چه مکانی در مورد تصاویر امکان داستانسرایی را برای فرد بیشتر میسر مینماید.
نظر دهید