برگزاری کارگاه کارآفرینی با رویکرد تولید
به همت بنیاد نخبگان استان و با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، کارگاه کارآفرینی با رویکرد تولید برگزار شد.
در این کارگاه دو ساعته که به صورت آنلاین و با حضور بیش از 80 دانشجو و کارآفرین برگزار شد، دکتر لطفی، دکترای کارآفرینی و مدیر امور موسسات پارک علم و فناوری، به بیان چهارچوب کلی مفاهیم کارآفرینی پرداختند.
ایشان با بیان اینکه کارآفرینی ايجاد چيزي ارزشمند از هيچ است گفتند: کارآفرینی فراتر از شغل و حرفه بلكه يك شيوة زندگي است.
دکتر لطفی در ادامه به بیان تعریف شخص کارآفرین پرداختند و گفتند: هرانسانی که در زندگی اقتصادی خود بتواند مسئولیت اجراء یک پروژه اقتصادی (طرح درآمدزا) را ضمن ساماندهی مجموعه خلاقیتها و فرصتها ، همراه با سازماندهی منابع با تقبل ریسک و شکست بعهده گیرد کارآفرین نامیده می شود.
و سپس به بیان تفاوت ها بین اشتغال و کارآفرینی پرداختند و گفتند در کارآفرینی محور خلاقیت انسان است ولی در اشتغال محور، انسان است. کارآفرینی یک فرهنگ ، یک هنر و یک تفکر است ولی اشتغال یک راهکار برای حل مشکلات اقتصادی و بیکاری است.
دکتر لطفی سپس به بیان قدم های اصلی برنامه ریزی کسب و کار پرداختند و گفتند: جست و جوی ایده مناسب برای سرمایه گذاری، بررسی و امکان سنجی ایده و طرح سرمایه گذاری، تدوین برنامه کسب و کار، اجرا و کنترل گام های اصلی ایجاد کسب و کار هستند.
ایشان از جمله مزایای کارآفرینی را فرصت تعیین سرنوشت، فرصتی برای کسب حداکثر توانایی بالقوه، فرصت بهره مندی از منافع قابل توجه، فرصت مشارکت در امور جامعه و شناخته شدن به سبب تلاش ها، فرصت انجام چیزی که از آن لذت برده و از انجام آن راضی هستیم دانستند و گفتند همیشه فرایند کسب و کار با یک فرصت آغاز می شود و این فرصت شکاف بين عرضه و تقاضاست.
در ادامه ایشان به چند اشتباه رایج و مهلک در کارآفرینی اشاره کردند و گفتند: اشتباهات مدیریتی، فقدان تجرب، کنترل مالی ضعیف، تلاش های بازاریابی ضعیف، ناکامی در تهیه یک طرح استراتژیک، رشد کنترل نشده، مکان نامناسب، کنترل موجودی نامناسب، قیمت گذاری غلط و ناتوانی در طی دوره گذار از کارآفرینی از مهمترین اشتباهات یک کارآفرین است.
دکتر لطفی ضمن اشاره به ایده پردازی درست گفتند: باید منابع ایده را درست جستجو کنیم. برخی از منابع ایده می تواند بررسي مشكلات مردم در رابطه با محصولات موجود، بررسي فهرست واردات به كشور، بررسي منابع توليد، بررسي تحولات تكنولوژي و بررسي مشكلات توليد كنندگان باشد.
بخش پایانی کارگاه نیز به بیان چگونگی نوشتن طرح کسب و کار و طرح مقدماتی بازاریابی پرداخته شد و سپس شرکت کنندگان سوالات خود را از مدرس کارگاه پرسیدند.