مراسم تکریم و بزرگداشت دکتر مصطفی تبریزی
به همت بنیاد نخبگان استان خراسان شمالی و به پاس خدمات ارزنده علمی و آموزشی دکتر مصطفی تبریزی مراسم بزرگداشتی در روز چهارشنبه 1400/10/08 برگزار شد.
دکتر بخشی رئیس بنیاد نخبگان استان در ابتدای مراسم ضمن خیرمقدم و تقدیر و تشکر صمیمانه از تمام کسانی که مسبب شکلگیری این مراسم شدند، گزارشی از آئیننامه تکریم از سرآمدان ارائه دادند و نحوه انتخاب اشخاص را تشریح کردند. ایشان ضمن تعریف شخص سرآمد از دیدگاه بنیاد ملی نخبگان که فردی اثرگذار در سطح کشور و حتی جهان می تواند باشد، گفتند هدف از برگزاری چنین مراسمی، ضمن قدردانی از زحمات برجسته شخص، معرفی و الگوسازی از این چهرهها برای نسل جوان و نخبه است که یکی از تأکیدات سند راهبردی کشور نیز میباشد.ایشان در ادامه افزود: از دیگر اهداف برگزاری مراسم تکریم، ترویج فرهنگ قدرشناسی است. ایشان همچنین ابراز امیدواری کردند نخبگان کشور در پستهای مهم به کار گرفته شوند تا شاهد قدرتمند شدن کشور عزیزمان باشیم چراکه این افراد صاحبفکر و خلاقیت هستند. دکتر بخشی در ادامه به معرفی گروه های مختلف علمی که شامل دریافت جوایز بنیاد ملی نخبگان می باشند اشاره کردند و به تفکیک جوایز بنیاد را معرفی کردند. سپس برنامه های بنیاد را جهت توانمندسازی اقشار مختلف ذکر کردند. دکتر بخشی در ادامه به معرفی طرح احمدی روشن به عنوان یکی از بهترین های برنامه های بنیاد ملی نخبگان پرداختند و گفتند: این طرح دانشجویان را با مسائل و مشکلات واقعی علمی کشور آشنا می کند و می تواند دانشجویانی توانمند در حوزه ی علمی و عملی پرورش دهد. دکتر بخشی اظهار امیدواری کردند با نکوداشت از چهره های ماندگار، نسل جوان بتوانند الگوهای مناسبی برای آینده ی علمی خود داشته باشند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان نیز در این مراسم با تجلیل از مقام علمی دکتر تبریزی از وی بهعنوان یکی از خیران مدرسهساز و مدرسه یار استان نام برد .
آقای مودی افزود این استاد بزرگوار یک مدرسه در منطقه محروم راز و جرگلان ساخته است و یک مدرسه دیگر چند وقت دیگر افتتاح خواهد شد .
وی افزود با ساخت این دو مدرسه فضای آموزشی در این منطقه به شش متر و 20 سانتیمتر به ازای هر دانشآموز افزایش خواهد یافت .
مدیرکل آموزشوپرورش استان ایجاد کارگاههای توانمندسازی و رفع اختلالات یادگیری و همراهی با سازمان استعدادهای درخشان را ازجمله این استاد گرانقدر به مجموعه آموزشوپرورش بیان کرد.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به برنامه های مشترکی که بنیاد نخبگان با آموزش و پرورش داشته، از همکاری صمیمانه بنیاد با این اداره کل تشکر و قدردانی کردند.
در این مراسم معاون سیاسی- امنیتی استانداری با اشاره به آیات قرآنی و روایات اسلامی در خصوص عمل صالح و انجام امور خیر گفت این استاد گرانقدر علاوه بر چهره شاخص علمی کشور و استان از خیران بنام مدرسهساز استان نیز هست. ایشان گفتند به خاطر عقیده و کار شایسته ای که این بزرگواران انجام می دهند، محبوبیت آسمانی و زمینی دارند. این خیرین در بسیاری از بخش ها آبروی نظام، انقلاب و دولت را خریده اند.
آقای حسین زاده در ادامه گفت بزرگداشت چهره های شاخص علمی و خیرین نیازیست که خود ما آن را احساس می کنیم. همانند بزرگداشت برای شهداست همانطور که خود شهدا نیازی به این مراسمات ندارند، چهره های علمی نیز نیازی به آن ندارند. خود ما هستیم که نیازمند برگزاری یک چنین برنامه هایی هستیم.
ایشان ادامه دادند این برنامه ها باعث همبستگی بیشتر مردم جامعه باهم می شود و فرهنگ زیبای قدرشناسی و مهربانی را گسترش می دهد.
حسین زاده افزود قطعاً این استاد فرهیخته برای همه ما الگو خواهد بود.
دکتر تبریزی، استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی و سرآمد حوزه روانشناسی در ادامه ی مراسم تکریم سخنانی را ایراد نمودند:
بادروی بیکران به معلمان خودم خصوصاً معلم کلاس اول و چهارم که باحال و هوای زیبا زمینهساز پیشرفت شدند، تجلیل از نخبگان بسیار عالی است منتهی هر موفقیتی مدیون مردم است و این تنها یک شعار نیست، استدلال منطقی این است که ثروت ملی باعث استفاده افراد از امکانات عمومی شده، که البته همهی مردم خصوصاً در مناطق محروم دسترسی به این امکانات عمومی ندارند، این دین به گردن افراد موفق است. بنابراین مدرسهسازی ازنظر من کار خیر و فضیلت نیست، بلکه پرداخت بخشی از بدهکاری ما به طبقه محروم جامعه است، و ایکاش کسی توفیق پرداخت تمام بدهی را داشته باشد، حتی گچ و تخته هم سهمی از کتاب و تحصیل ما دارند و بدهکار آنها هستیم، کشف نخبگان بخشی از وظیفه ماست، امکان تحصیل و کشف شدن باید برای تمام افراد باشد وگرنه بنده برنده رقابتی نابرابر شدهام. ما به همه اجزای مدرسه از خدمتگزار گرفته تا معلم و امکانات بدهکاریم.
بنده قدری ندارم و دوستان به بنده لطف دارند، این اعتقاد بنده است که توسعه کشور ممکن نیست مگر اینکه در مدارس از ابتدا بر روی بچهها سرمایه گزاری کنند، رسم رقابت مناسب نیست و باید رفاقت جایگزین آن شود، مقایسه دانشآموزان غلط است چراکه افراد استعداد، هوش، نیاز مالی متفاوت دارند، در کشور ژاپن تشویق فردی نمیشوند بلکه جمع تشویق میشود، ما وقتی ما هستیم برندهایم نه وقتی من هستم، روح جمعی را معلم باید ایجاد کند نه اینکه نفری رتبهبندی شود، باید گروهی و جمعی رتبهبندی شود که همه به هم کمک کنند و خودیاری شکل بگیرد، توسعه مگر با تحول تعلیم و تربیت به شکل اساسی و کیفی شکل نخواهد گرفت و روح جمعی جای روح فردی را بگیرد، و ما به رشد متعادل و همهجانبه احتیاج داریم نه به خبره بودن در یکرشته، یک دیپلم خوشبخت قطعاً بهتر از پروفسور بدبخت است، انسان کامل میتواند بهتر به جامعه و محیطزیست کمک کند، ولی ارزشیابی صرفاً بر اساس نمره درسها نمیتواند رشد متعادل را به همراه داشته باشد، رشد متعادل یعنی درک جهان و مفاهیم عدالت در جهان. آنوقت امتحان یعنی انسان شدن.
واقعاً ما همه وظیفهداریم و بنده هم بهعنوان کسی که مدیون این منطقه بودهام اینجا درس خواندم و استخدام شدم به این منطقه احساس دین دارم. اما مهم این است که همه سلامت باشند و رشد یابند و عصاره این اتفاق مهربانی است.
تمام مهربانی خداوند نصیب شما و مهربانی شما نصیب مردم ایران...
گفتنی است این استاد فرهیخته 50کتاب در حوزه روانشناسی تألیف و یا ترجمه کرده است و همچنین برای 30کتاب مقدمه نوشته یا کارشناسی کرده است.
بیشتر آثار دکتر تبریزی بهصورت کاربردی در حوزه کودکان و اختلالات یادگیری و رفتاری است.
ازجمله آثار وی را میتوان به فرهنگ توصیفی خانوادهدرمانی برای اولین بار در ایران ذکر کرد .
وی یک دوره نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی بوده است.
در حاشیه این مراسم از نخبه پژوهشگران برتر سال 1400، مدال آوران المپیاد جغرافیا و جشنواره خوارزمی نیز تقدیر به عمل آمد.