نشست سه جنبه بنیاد نخبگان، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل آموزش و پرورش استان جهت تدوین نقشه راه سلول های بنیادی
با هدف تدوین نقشه راه سلول های بنیادی، بنیاد نخبگان استان میزبان دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل آموزش و پرورش استان بود.
دکتر بخشی، رئیس بنیاد نخبگان استان، با اشاره به اینکه این کشور باید به دست نخبگان آباد شود گفت وظیفه ی بنیاد نخبگان فراتر از چارچوب های سازمانی است. ما یک دستگاه اجرایی نیستیم و بنیاد نخبگان در واقع اتاق فکر سایر سازمان ها باید باشد.
دکتر بخشی در ادامه به لزوم تشکیل کارگروه سلول های بنیادی در استان اشاره کرد و از حضار در جلسه خواست تا معایب و مزایای تشکیل این کارگروه را با توجه به پتانسیل های موجود در استان بررسی کنند.
رئیس بنیاد نخبگان استان، ضمن اشاره به فعالیت هایی که می تواند در قالب این کارگروه در استان شکل بگیرد گفت شاید مهمترین خروجی کارگروه تدوین نقشه راه سلول های بنیادی باشد.
دکتر بخشی در ادامه به اهمیت نقشه راه در هر زمینه ای اشاره کرد و گفت وقتی اهداف ما برای 10 سال آینده روشن باشد بهتر می توانیم برای هدف های کوچکتر نیز برنامه ریزی کنیم. در واقع این برنامه ریزی بلند مدت باعث می شود ما نگاه توسعه ای به آن موضوع داشته باشیم.
مهندس یونسی هروی، مدیرحوزه فناوری دانشگاه علوم پزشکی، و خانم دکتر عروج علیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، نمایندگان این دانشگاه در جلسه نیز ضمن اشاره به پتانسیل بالای استان در زمینه سلول های بنیادی، علم آینده ی جهان را در زمینه پزشکی، علم سلول های بنیادی خواندند و گفتند در 20 سال آینده شاید به مفهومی که الان دارو وجود دارد، چیزی به اسم دارو نداشته باشیم و برای درمان بیمار از بدن خود بیمار استفاده کنیم.
ایشان ضمن اشاره به گستره ی وسیع علم سلول های بنیادی خاطر نشان کردند، باید کارگروهی که در این زمینه شکل می گیرد دارای زیر شاخه های متعددی باشد که شاید یکی از مهمترین این زیرشاخه ها آموزش و فرهنگ سازی صحیح از سطح دانش آموزی در زمینه سلول های بنیادی باشد.
آقای سجادی، نماینده اداره کل آموزش و پرورش، نیز در این جلسه با اشاره به گرایش بسیاری از دانش آموزان به علوم تجربی و رشته پزشکی در دانشگاه اشاره کرد: با فرهنگ سازی صحیح می توان دانش آموزان را نسبت به علم سلول های بنیادی آگاه کرد تا مسیر تحصیلی خود را به این سمت سوق دهند.
آقای سجادی با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه سلول های بنیادی در پژوهش سرای دانش آموزی، خاطرنشان کرد: همکاری مشترک آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی در زمینه آموزش صحیح دانش آموزان جهت کار با دستگاه ها و همچنین استفاده از ظرفیت آزمایشگاه های علوم پزشکی بسیار می تواند مفید فایده باشد.
خانم دکتر عروج علیان ضمن اشاره به این موضوع که می توان با آموزش و پرورش همکاری دوجانبه داشت ادامه داد حضور دانش آموزان در دانشگاه علوم پزشکی باعث رشد چندجانبه آن ها می شود و دانش آموزان می توانند آزمایشگاه های پیشرفته تری را در این زمینه بازدید کنند و با اساتید این رشته آشنا شوند.