نشست علمی "چالشها و فرصتهای ریاضیات کشور"
به مناسبت دهه ریاضیات نشست علمی تحت عنوان "چالشها و فرصتهای ریاضیات کشور" در دانشگاه بجنورد برگزار شد.
به همت بنیاد نخبگان استان خراسان شمالی و گروه ریاضی دانشگاه بجنورد و به مناسبت دهه ریاضیات نشست علمی تحت عنوان "چالشها و فرصتهای ریاضیات کشور" در دانشگاه بجنورد و با حضور اساتید ریاضی دانشگاههای استان، نخبگان و مستعدان برتر و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه پس از معرفی فعالیتهای بنیاد و دعوت از اساتید برای همکاری توسط دکتر بخشی،رئیس بنیاد نخبگان استان، دکتر معماریانی، استاد تمام گروه ریاضی دانشگاه خوارزمی تهران، به بیان چالش ها و فرصت های ریاضی در کشور پرداختند.
اهم چالشهای مطرح شده توسط ایشان، روند کاهشی جمعیت، بیکاری در تمام مقاطع (حدود ۲۰۰۰ نفر با مدرک دکترا)، عدم وجود راهنمای تحصیلی علمی در مقطع دبیرستان (برای منافع شخصی شرکتهای تست زنی) و افت کیفیت در آموزش و پرورش بودند.
ایشان در ادامه آثار این چالش ها را در کشور بسته شدن ۵۰٪ از دپارتمان های ریاضی، مهاجرت نخبگان به خارج کشور، کاهش کمیت و کیفیت پژوهش در ریاضی و تاثیر آن در علوم دیگر دانستند.
دکتر معماریانی ادامه دادند: از سال ۱۳۹۴ ستاد پیشبرد ریاضیات در فرهنگستان علوم راه اندازی شده و بطور جدی به نگرانی هایی که برای آینده ریاضی وجود دارد رسیدگی می کند.
ایشان به جلسات، میزگردها و سخنرانی هایی که در این چند سال برای این موضوع برگزار شده اشاره کردند و گفتند: کارگاه های بسیاری در زمینه کارآفرینی در ریاضیات و میزگردهای چاش های ریاضی در کنفرانس های سالیانه انجمن ریاضی ایران برگزار می شود.
در ادامه این جلسه به ایرادات اساسی دانشگاه فرهنگیان در زمینه تربیت معلم ریاضی اشاره شد و اشاره شد و خاطر نشان شد نسبت استاد به دانشجوی(ریاضی) در دانشگاه فرهنگیان میباشد.
دکتر معماریانی در این خصوص گفتند: در عین حالی که وجود دانشگاه فرهنگیان برای معلم پروری لازم است ولی برگزاری مباحث تخصصی در حیطه کار دانشگاههای بزرگ است.
استاد ریاضی دانشگاه خوارزمی در ادامه مباحث ضمن اشاره به عدم تفکر سیستمی و برخورد علمی در زمینه سیاست گزاری و برنامه ریزی، به نقش ریاضیات در ساماندهی این ایراد بزرگ بطور تفصیلی پرداختند. از جمله مباحث یاد شده در این زمینه، فرامین راهبردی مقام معظم رهبری مانند نقشه جامع علمی کشور، سند تحول آموزش و پرورش، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، سیاستهای کلان و گام دوم بود.
ایشان ادامه دادند :جامعه ریاضی میتواند با طراحی مدلها و سامانههای هوشمند تماس این موارد را با بالاترین فناوری، عملی کند.
همچنین در مورد توسعه استان در بخش صنعت، خدمات، کشاورزی و سلامت و نقش ریاضی دانان در این خصوص مباحثی مطرح شد.
در پایان به سوالات حضار پاسخ داده شد.