کارگاه چگونگی بازاریابی و فروش در کسب و کارهای نوپا
در راستای برگزاری کارگاه های توانمندسازی و ترویج راه اندازی کسب و کار، کارگاه چگونگی بازاریابی و فروش در کسب و کارهای نوپا با تدریس دکتر فیاض، بنیان موفقیت کارآفرینی خراسان شمالی، به صورت حضوری و مجازی به همت بنیاد نخبگان استان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه دکتر فیاض گفت: این درست است که هر کسب و کاری باید دارای محصولات و خدمات با کیفیتی مقبول، استراژی های مناسب، امکانات کافی و نیروهای تولید و خدماتی متخصصی باشد ولی تمام این موارد بدون داشتن برنامه و عملکردی صحیح در واحد بازاریابی و فروش همچون درختی بیثمر و زنبوری بی عسل است! ما هرچقدر هم محصولات و خدماتی درجه یک و عالی داشت باشیم هرچقدر هم امکانات استراتژیک و توانمندی داشته باشیم و نامی زیبا و برازنده برای کسب و کارمان انتخاب کنیم ولی اگر نتوانیم محصولات و خدمات خود را به بهترین نحو و بیشترین حد ممکن به مخاطبان و مشتریان عرضه کنیم و آنها را متقاعد کنیم تا ما را انتخاب کنند و از ما خرید کنند هیچ وقت نمیتوانیم بیزنس خود را موفق و نتیجه بخش بدانیم.
فیاض ادامه داد: پس بدون شک مهمترین و با اهمیتترین اصل در هر کسب و کاری اینست که چگونه مشتریان خود را پیدا کنیم و چگونه آنها را ترغیب و متقاعد به خرید کنیم؟!
یادگیری اصول اساسی و بنیادی مفاهیم و شیوههای بازاریابی، تبلیغات و فروش پیش نیازی بایدی برای تمام صاحبان کسب و کارها و کارکنان مشغول در آن سازمان است. کسب و کار ترکیبی است از علم و تجربه.
در ادامه ی کارگاه هفت نکته بازاریابی کم خرج ولی بسیار موثر برای کمک به کسب و کارهای کوچک جهت یافتن مشتریان و افزایش فروش محصولات و خدمات اشاره شد. کلیات موارد ذکر شده به شرح ذیل بود:
- مانند شرکت های بزرگ تبلیغات نکنید.
- نسخه ارزانتری ارائه کنید.
- نسخه ای برتر ارائه کنید.
- به دنبال راه های غیرمتعارف در بازاریابی و تبلیغات باشید.
- تبلیغاتتان را محدود کنید.
- با کسب و کارهای همکار که رقیبتان نیستند، تبلیغات اشتراکی کار کنید.
- از مشتریانتان استفاده نمایید.
هر کدام از نکات ارائه شده در بالا می تواند یک روش ساده و ارزان برای هر کسب و کار کوچک برای جذب مشتریان بیشتر و افزایش درآمد در زمان کوتاهی باشد.
در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.