بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1401/12/27 - 11:01
  • - تعداد بازدید: 101
  • - تعداد بازدیدکننده: 99
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری کارگاه نقش مدرسین در ایجاد تفکر خلاق

به همت بنیاد نخبگان استان و با همکاری اداره سمپاد استان کارگاه خلاقیت و ویژگی انسان های خلاق برگزار شد.

در این دوره که به مدت دو ساعت و با حضور جمعی از معلمان و دانش آموزان برتر مدارس سمپاد استان برگزار شد، آقای دکتر لطفی، مدیرموسسات و بازاریابی پارک علم و فناوری خراسان شمالی و مدیر فن بازار خراسان شمالی، به بررسی جوانب مختلف مبحث خلاقیت، ویژگی انسان های خلاق و تاثیر مدرسین در ایجاد خلاقیت پرداخت. مهمترین موارد ذکر شده در دوره به شرح زیر است:

آقای دکتر لطفی 5 مهارت اساسی جهت افزایش احتمال موفقیت را موارد زیر مطرح کرد و هرکدام را به صورت جداگانه توضیح داد:

سواد پایه: سواد رسانه، سواد فناوری، سواد فرهنگی، سواد جهانی، سواد اجتماعی، سواد خواندن و نوشتن، سواد پژوهشی و ...

ارتباط موثر: ارتباط فرد با خود، ارتباط فرد با دیگران، ارتباط فرد با تیم، عزت نفس و اعتماد به نفس

خلاقیت: تفکر واگرا، شناسایی فرصت ها، نگاه متفاوت به محیط

حل مسئله: حل مسئله ذهنی، حل مسئله فیزیکی

کسب و کار: سواد اقتصادی، مدل کسب و کار، شناخت ابزارهای کسب و کار و ویژگی های کسب و کار

وی در ادامه به معرفی هوش های چندگانه در انسان پرداخت و گفت: هوش طبیعت گرایی، هوش فضایی، هوش درون فردی، هوش زبانی، هوش بدنی، هوش میان فردی، هوش وجودی، هوش منطقی-ریاضی، هوش موسیقیایی،  مهمترین هوش هایی است در انسان وجود دارد و برای فعال کردن هر کدام راه هایی وجود دارد که باید رفته شود.

لطفی در ادامه با ذکر این نکته سوال من کیستم؟ را حتما از خود بپرسید تا برای پاسخ این سوال راه آینده ی خود را بیابید: مهارت ها، علایق، آرزوه ها و هدف ها، خانواده و تحصیلات، دوستان و اطرافیان خود را بشناسید تا بتوانید راحتتر خود را دریابید.

وی در ادامه کارگاه به معرفی مفاهیم خلاقیت و نوآوری پرداختند: خلاقیت، تفکر دربارة چیزهای جدید است و نوآوری اجرای آن. کارآفرینان با تفکر واجرای موضوعات جدید، یا حل مسائل قدیمی به روشهای جدید، به موفقیت دست می یابند. متعالی ترین آرمانهای بشری ابتدا در تخیلات آنها شکل میگیرد.  خلاقیت زمانی شکل می گیرد که فرد راه حل تازه ای برای مسئله ای که با آن روبرو شده به کار ببرد. این تعریف شامل دو عنصر است: اول را حل و دوم تازه و نو بودن راه حل برای حل کننده مسئله    

لطفی ویژگی افراد خلاق را موارد زیر مطرح کرد:

خود نظمی زیاد، پشتکار مواجه با مشکلات و شکست

استقلال، تحمل ابهام، تحمل شکست، تمایل به پذیرفتن خطر

اعتماد به نفس و ... اگر این ویژگی ها به طور طبیعی در افراد وجود نداشته باشد می توان آنرا پرورش داد.

و سپس به جایگاه مدرسین در ایجاد خلاقیت پرداخت و گفت این ۱۰ روش جهت ایجاد فضای نوآوری در آموزش می تواند مفید فایده باشد:

۱.طرز فکر

۲.خود ارزیابی

۳.پرسیدن سوالات باز

۴.ایجاد محیط‌های یادگیری انعطاف‌پذیر

۵.تفاوت‌های شخصیتی: فضایی برای همه دانش‌آموزان فراهم کنید

۶.استفاده از روش پیدا کردن مسئله

۷.اجازه دهید فراگیران ریسک کنند و شکست بخورند

۸.ایجاد مدل تلنگر در کلاس

۹.دعوت از کارآفرینان و نوآوران در کلاس درس

۱۰.استفاده از فرآیند طراحی تفکر

لطفی در پایان گفت: همه موارد بیان شده، روش‌هایی برای شکل‌دادن به نوآوری و الهام بخشیدن به خلاقیت در کلاس است. معلمان می‌توانند با یک پروژه جدید شروع کنند تا ببینند که در هنگام بررسی، یادگیری و ساختن مکرر، چطور با دانش‌آموزان خود پیش می‌روند. نوآوری در آموزش یک تغییر ضروری است که امروزه در مدارس به آن نیاز داریم که می‌تواند از شما شروع شود.

در  پایان دوره نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 164883
کلمات کلیدی
مدیر خراسان شمالی
خبرنگار

مدیر خراسان شمالی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید