دوره آموزشی برقراری ارتباط با شرکت های تجاری به زبان انگلیسی
به همت بنیاد نخبگان استان دوره آموزشی و فری دیسکاشن با محوریت چگونگی برقراری ارتباط با شرکت های خارجی و نحوه ی زدن ایمیل به آن ها برگزار شد.
در این کارگاه که به مدت 8 ساعت و با حضور جمعی از مستعدان برتر و دانشجویان برتر دانشگاه های استان برگزار شد، مهندس سجاد کریم نژاد، برنده تسهیلات نظام وظیفه بنیاد ملی نخبگان و مدرس دوره، به بیان نکات کلیدی در برقراری ارتباط با شرکت های مطرح دنیا پرداخت.
مهندس کریم نژاد با اشاره به اینکه نحوه ی ارسال ایمیل رسمی با دوستانه تفاوت های بسیاری دارد خاطر نشان کرد برای ارسال یک ایمیل رسمی آن را با ذکر موضوع ایمیل شروع کنید.
هدف نامه و متن اصلی بسیار مهم است. نگارش این بخش به طور صحیح و کامل کمک شایانی به برقراری ارتباط بین شما و شرکت ها و حتی دانشگاه ها می کند.غالبا برای شروع باید از معرفی خود، ذکر شغل و محل کار استفاده کرد. ایشان ادامه دادند بلافاصله بعد از استفاده از این عبارت ها، به سراغ توضیحات اصلی بروید و بطور کوتاه و واضح متن اصلی را بنویسید.
متن نزدیک به اختتام یا پایان ایمیل نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه شما از گیرنده چه انتظاری دارید نحوه ی اتمام ایمیل را تغییر می دهد. قبل از اینکه ایمیل خود را بصورت کامل به اتمام برسانید مودبانه است که یک بار دیگر از طرف خود برای خواندن ایمیل تشکر کنید. به پایان بردن ایمیل به صورت معمولی با استفاده از جملات و یا عبارات تشکرآمیز انجام می شود.
به پایان بردن صحبت زمانی که به جواب نیاز دارید کمی متفاوت است و جملات دیگری را باید استفاده کرد.:
Please let me know if that’s okay/ if that is acceptable with you/ if that sounds okay/ if you can/ if you can help/ if you need an extension/ if you need to reschedule/ if
ایشان در ادامه دوره گفتند به پایان رساندن پیام با پیشنهاد برقراری ارتباطات بیشتر در صورت نیاز را می توانید با ساختار زیر انجام دهید:
(In the meantime) if you need any more information, / If you require any further information (about/ in order to/ before you/ to help you…/…)/ If you need any more info/ Need more info, …
چنانچه مایل به برگزاری جلسه ه صورت حضوری باشید به پایان بردن صحبت با ذکر کردن ملاقات (حضوری) بعدی جملات خاص خود را می طلبد:
hope we have the chance/ opportunity to meet again soon
در ادامه دوره به بررسی جزئیات بیشتری در باب ارسال ایمیل نیز پرداخته شد که از جمله ی آن می توان به موراد زیر اشاره کرد:
- موضوع ایمیل حتماً به صورت دقیق قید شود. زیرا عدم درج موضوع باعث ابهامات بیشتر خواهد شد
- از جملات ساده استفاده کنید. پیچیده نویسی یکی از معایب ایمیل نویسی است
- مخاطب خودتان را بشناسید (برای یک استاد دانشگاه ایمیل می نویسید یا یک دوست صمیمی؟
- باید مسائل ویرایشی من جمله نقطه گذاری، بزرگ و کوچک نوشتن حروف و اصول نگارشی را رعایت کنید.
- باید از نوع کلام آگاهی کامل داشته باشید. این که آیا شما میخواهید حرفتان را به صورت مستقیم بزنید یا این که به صورت غیرمستقیم.
- همیشه فضای ایمیلتان را مثبت نگه دارید.
در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.