کارگاه آموزشی استارت آپ موفق برگزار شد.
به همت بنیاد نخبگان استان کارگاه آموزشی استارت آپ موفق برگزار شد.
در این کارگاه که به مدت دوساعت و با حضور جمعی از کارآفرینان، شرکت های دانش بنیان و دانشجویان برتر دانشگاه های استان برگزار شد، مهندس سید مصطفی مرتضوی، مدیر مرکز رشد شهرستان شیروان، به معرفی و بررسی ابعاد مختلف یک استارت آپ و چگونگی به موفقیت رسیدن آن پرداخت. مهمترین موارد ذکر شده در کارگاه به شرح زیر است:
ایشان به معرفی چالش های راه اندازی یک استارت اپ و راه حل های کارآمد عبور از مشکلات اشاره کرد و گفت:
یك استارتآپ درست مثل این است كه بخواهید زمینی را برای احداث یك ساختمان پیدا كنید. وقتی ساختمان ساخته شود، شما میتوانید همه اجزای آن را تغییر دهید ولی زمین آن هیچوقت عوض نمیشود. پس وقتی استارتآپی را راه بیندازید، در هر مرحلهای از كار میتوانید ایدههای خود را تغییر دهید و چیزهایی به آن اضافه كنید. راهاندازی یك استارتآپ به این دلیل اهمیت دارد كه شما با این كار میتوانید محصول خود را بهسرعت وارد بازار كنید. تا وقتی عملا كار را شروع نكرده باشید، نمیتوانید روی ارتقای كیفیت آن كار كنید. وقتی استارتآپ خود را راه میاندازید همه آنچه را باید بسازید، یاد میگیرید و تا پیش از این زمان فقط وقتتان را تلف میكنید! ارزش اصلی راهاندازی هر كسبوكاری ایجاد انگیزه برای سر و كار داشتن با كاربران است.
ایشان ادامه داد: در حالت ایدهآل، هدف هر استارتآپ این است كه تعداد زیادی مشتری یا كاربر داشته باشد كه به محصول نهایی آن علاقهمند باشند یا به آن احساس نیاز میكنند، داشتن چند مشتری كه عاشق محصول شما هستند بهتر از این است كه كاربران زیادی داشته باشید كه فقط دوستتان دارند!
یكی از مهمترین نكات برای داشتن یك استارتآپ موفق این است كه برای راهاندازی آن خیلی هزینه نكنید، چراكه خیلی از استارتآپها قبل از اینكه مورد قبول عموم مردم قرار بگیرند، شكست میخورند و شایعترین شكل شكست حین اجرای ایده اولیه و به دلیل كمبود بودجه پیش میآید.
بنابراین صرف هزینه كم برای راهاندازی استارتآپ بسیار مهم است، همانطور كه ورزش شما را جوان نگه میدارد، جا اندختن فرهنگ راهاندازی استارتآپهای ارزان هم شركت شما را جوان نگه خواهد داشت.
مفاهیمی مانند: تازه بودن، دیده شدن، امتیازات دولتی برای استارت آپ ها، منحصر به فرد بودن، جنبههای روانی و تمایل به رسیدن به موفقیت از صفر تا صد، اصلیترین دلایلی هستند که بیشتر افراد به راه اندازی یک کسبوکار جدید و استارت آپ متمایلند.
یكی از مهارتهای موثر و كاربردی این است كه هیچگاه امید خود را از دست ندهیم، شاید شما هم تجربه شكست را در 20 معامله نخست خود در كارنامه كاریتان داشته باشید، اما از شكست دهم به بعد یاد میگیرید كه چطور باید به پسزمینه هم توجه كنید و هرگز تا اتمام كامل پروژه از آن چشم نپوشید.
نوشتن BUSINESS PLAN یکی از مهمترین فعالیت ها در شروع یک استارت آپ است. نوشتن این سند به شما کمک می کند تا سوال های زیادی برای شما به وجود آید که اگر به این سوالات فکر نکرده باشید ممکن است در ادامه مسیر برای شما مشکل ساز شود. ضمن اینکه هر سازمانی که بخواهد برای تامین سرمایه پیش قدم شود حتما از شما یک BUSINESS PLAN کامل می خواهد.
در ادامه ی کارگاه شرکت کنندگان نیز به بیان تجربیات خود در زمینه ی راه اندازی یک استارت آپ پرداختند و عوامل موفقیت و شکست ایشان نیز بررسی شد.
در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.