کارگاه آموزشی راهکارهایی برای ایجاد کسب و کار موفق
به همت بنیاد نخبگان استان و با همکاری مرکز رشد شیروان، کارگاه آموزشی راهکارهایی برای داشتن کسب و کار موفق با حضور جمعی از دانشجویان و کارآفرینان استان برگزار شد.
به همت بنیاد نخبگان استان و با همکاری مرکز رشد شیروان، کارگاه آموزشی راهکارهایی برای داشتن کسب و کار موفق با حضور جمعی از دانشجویان و کارآفرینان استان برگزار شد.
در این کارگاه که به مدت دو ساعت برگزار شد، مهندس احسان جعفری، کارشناس ارشد کارآفرینی، مربی و مدرس در حوزه کسب و کار، به ارائه راهکارهایی کاربردی برای داشتن یک کسب و کار موفق پرداخت. اهم موارد ذکر شده در کارگاه به شرح ذیل بود:
مهندس احسان جعفری در ابتدای این کارگاه بیان نمودند که کارآفرینی و ایجاد یک کسب و کار تازه، یکی از ارزشمندترین و تاثیرگذارترین کارهایی است که میتوانیم در طول زندگی خود انجام دهیم. راه انداختن یک کسب و کار جدید نه تنها برای خود ما منافع مادی فراوانی دارد، بلکه برای چند نفر دیگر، موقعیتهای شغلی مختلفی فراهم میکند.
آنچیزی که باعث تفاوت کارمند و کارآفرین میشود، عملکرد و طرز فکر آنها است.
بسیاری از ما در طول زندگی به فکر ایجاد کسب و کارهای تازه میافتیم ولی تعداد کمی موفق میشوند که به این خواسته خود، جامه عمل بپوشانند.
ایشان ادامه داد: گام هایی که باید برای کارآفرینی و ایجاد یک کسب و کار تازه برداریم شامل موارد زیر می شود:
ایده، تصورات و چشماندازهای خود را بنویسید: اگر چشماندازی برای کسب و کار و زندگی خود در نظر نگیرید، هرگز در کسب و کار و زندگی موفق نمیشوید. با وجود اینکه ممکن است نتیجه کسب و کارتان با آنچه که در ابتدا فکر میکنید، بسیار متفاوت باشد؛ ولی در نظر گرفتن یک چشمانداز برای شروع یک کسب و کار، بسیار مهم و ضروری است.
برای کسب و کار خود برنامهریزی کنید: این برنامه شامل اهداف، استراتژیها و حتی مسائل مالی مرتبط با کسب و کار است. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که ایده شما قابل اجرا است، آیا نیازی را از کسی برطرف میکند، آیا مورد استقبال قرار میگیرد و مسائلی از این دست.
در مورد بازار تحقیق کنید: کسب و کار شما بدون تردید مورد توجه همه قرار نمیگیرد و متعلق به قشر و گروه خاصی است که «بازار هدف» نام دارند.
پروفایل شرکت را تهیه کنید: پروفایل شرکت به مشتریان و سرمایهگذراران توضیح میدهد که داستان کسب و کار شما چیست، چرا منحصربهفرد هستید، چرا باید به شما اطمینان کنند و شما چطور به آنها برای حل یک مشکل یا بهرهمندی از یک خدمت، کمک میکنید.
برای برندتان بازاریابی کنید: آنچه که مهم است، این است که شیوه بازاریابی را با توجه به کسب و کار و با توجه به مخاطبانتان انتخاب کنید تا موثر باشد. در هر صورت استفاده از رسانه های دیجیتال را فراموش نکنید. بازدهی تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از تبلیغات محیطی و تلویزیونی است.
برای آموختن هزینه کنید: برای اینکه هر کسب و کاری را راه بیاندازید باید با آن آشنایی داشته باشید. به غیر از اطلاعات تخصصی مرتبت با آن شغل، اطلاعات دیگری مثل راه و رسم مدیریت یک سازمان نیز به داشتن یک کسب و کار موفق، کمک زیادی میکند.
خودتان را به چالش بکشید: به عنوان یک کارآفرین، باید برند و محصولات خود را توسعه دهید و به دنبال پاسخی برای مشکلات و نیازهای جدید باشید. کارآفرین اگر لحظه ای دست از تلاش بردارد، کسب و کار خود را به سمت شکست سوق داده است.
افراد باهوش و بامهارت را به کار بگیرید: یکی از مهمترین مراحل راهاندازی یک کسب و کار، به کار گرفتن افراد باهوش و ماهر است. برای اینکه کارآفرین موفقی باشید، ابتدا باید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.
مهندس جعفری در انتهای کارگاه گفت: داشتن یک کسب و کار اختصاصی، بدون دردسر و سختی نیست ولی قطعا ارزش وقت گذاشتن و تلاش کردن دارد.
در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.