بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1400/10/26 - 09:37
  • - تعداد بازدید: 220
  • - تعداد بازدیدکننده: 171
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کارگاه بوم کسب و کار برگزار شد

در راستای آشنایی نخبگان و مستعدان برتر با تهیه بوم کسب و کار، کارگاهی با این عنوان و با تدریس آقای دکتر غدیرفاخر، دکترای کارآفرینی، مدرس دانشگاه و رئیس اداره آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی، به همت بنیاد نخبگان و با همکاری کمیته تحقیقات دانشجویی وزارت بهداشت و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/n-khorasan/fakher.jpeg

در ابتدای کارگاه دکتر فاخر به تعریفی اجمالی از بوم کسب و کار پرداخت و گفت: . بوم کسب و کارکه یکجدول شامل ۹ خانه است در واقع همان عاملی است که از شکست ۹۰ درصدی کسب و کار ها جلوگیری می کند. به شرط آنکه به درستی طراحی شود. در واقع بوم کسب و کار ابزاری برای نشان دادن حقایق به کسب و کار هاست.


وی ضمن اشاره به دلایل مختلف شکست کسب و کارها، به مزایای بوم مدل کسب و کار پرداخت و گفت: بوم کسب و کار:


قابل فهم است: زیرا بوم فقط یک صفحه و بسیا ر بصری است و به سادگی درک میشود؛


متمرکز است : تمام خطاهایی را که ممکن است در ی ک مد ل کس بو کار سنتی وجود داشت ه باشد، از بین میبرد و از همه نظر عالی است؛


انعطاف پذیر است : میتواند سریع و آسان در مدلتان تغییر به وجود آورد و همچنین ایده ها ی مختلفی را ترسیم کند؛


مشتری مدار است: زیرا وادارتان م یکند تا به ارزش خدماتی که به مشتریانتان ارائه میدهید و نحوه دستیابی به آنها فکر کنید؛


نشان دهنده ارتباطات است : زیرا تک صفحه گرافیکی بوم نشا ن میدهد که قسمت های مختلف مدل چگونه با یکدیگر در ارتباط هستند؛ در صورتی که تشخیص این موضوع با یک برنامه کسب و کار سنتی بسیار دشوار است؛


روان است : زیرا درک شدنی است و به آسانی با آن ارتباط خواهید گرفت؛ همچنین می توانید به راحتی چشم انداز کار را با تیمتان به اشتراک بگذارید


در ادامه کارگاه به بررسی تفاوت های بیزینش پلن و بوم کسب و کار پرداخته شد و انواع هرکدام از آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.


دکتر فاخر در ادامه به عناصر و ویژگی های مهم در ارزش های یک کسب و کار اشاره کرد و گفت مهمترین این عناصر موارد زیر می باشند:



  • تازگی

  • کارایی

  • شخصی سازی

  • انجام دادن کار

  • طراحی

  • برند / جایگاه

  • قیمت

  • کاهش هزینه

  • کاهش ریسک

  • دسترسی پذیری

  • راحتی / کاربردپذیری و ...


مدرس کارگاه با اشاره به اینکه بررسی مشتریان و طبقه بندی آن ها اصلی بسیار مهم است گفت:


درآمد، سن، منطقه جغرافیایی، جنسیت، تحصیلات، نوع شغل و محل زندگی از جمله مهمترین شاخص ها هستند.


و سپس به تفضیل به بررسی هرکدام ازین شاخص ها پرداخته شد.


دکتر فاخر در ادامه به بخش بندی بازار اشاره کرد و گفت: مهمترین دسته بندی بازار هدف به شرح ذیل است:


بازار عمده، بازار گوشه ای، بازار بخش بندی شده، بازار متنوع، بازارهای چند وجهی


سپس به بررسی کانال های توزیع میان مشتریان پرداخته شد و برای این بخش نیز یک بوم کسب و کار طراحی شد.


وی در ادامه به انگیزه های پیش ران های ارتباط با مشتری اشاره کرد و گفت سعی کنید ارتباط با مشتری را طوری برنامه ریزی کنید که منجر به افزایش فروش شود. و سپس به بررسی انواع روابط با مشتریان پرداخت.


دکتر فاخر در ادامه کارگاه به بررسی ایجاد جریان درآمدی پرداخت و گفت: مهمترین این روش ها عبارتند از:


قرض دادن/اجاره دادن/لیزینگ، اعطای حق امتیاز، دستمزد کارگزاری، انجام تبلیغات، انواع قیمت گذاری


سپس به بررسی منابع کلیدی در بوم کسب و کار اشاره شد:


منابع فیزیکی، منابع معنوی، منابع انسانی، منابع مالی


وی ادامه داد: فعالیت های کلیدی ماهیت اصلی کسب و کار را تشکیل می دهند. بدیهی است برای رشد و توسعه کسب و کارمان نیاز نیست همه کارها را خودمان انجام بدهیم و همه واحد ها را در درون کسب و کارمان داشته باشیم این شرایط علاوه بر هزینه های زیاد نیازمند وقت و انرژی و فضای بسیار است که از عهده بسیاری از کسب و کارها برنمی آید. در این وضعیت نیاز است که کسب و کارها با هم در ارتباط قرار بگیرند. شرکای کلیدی، شبکه ای از تأمین کنندگان و شرکا را توصیف می کند که باعث عملکرد صحیح مدل کسب وکار می شوند. شرکت ها به دلایل مختلفی برای خود شریک برمی گزینند و مشارکت ها سنگ بنای بسیاری از مدل های کسب وکار محسوب می شوند. شرکت ها به منظور بهینه نمودن مدل های کسب وکار خود، کاهش ریسک و یا کسب منابع، اقدام به ایجاد مشارکت هایی می کنند.


در  پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 140304
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم